fredag 23 december 2011

Mozartsnurror

Mera julgodis!
Min man älskar mozartkulor, men det är så tråkiga tycker jag. Eftersom det är jag som gör julgodiset så tar jag mig friheten att experimentera lite som jag vill. I år blev det snurror av dem.




Ingredienser
250 g odense nougat
500 g mandelmassa
100 g mörk choklad
20 g ljus choklad

Gör så här
Kavla ut mandelmassan till en rektangel ca 15x40 cm. Detta gör man enklast om man läggen mandelmassan mellan platsfolie.
Bred ut mougaten på mandelmassan och rulla ihop rektangeln från långsidan.
Dela rullen i två delar.
Ställ i kylskåp.
Smält den mörka chokladen i micro.
Pensla på chokladen på mandelmassarullarna. Gör ovansidan först och låt sedan den stelna i kylskåp. Ta ut och vänd rullarna, pensla på choklad på nederdelen.
Smält den ljusa chokladen och ringla över rullarna.
Ställ i kylskåp så att chokladen stelnar.
Skär upp centimetertjocka skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar