tisdag 13 september 2011

Chokladglaserad banankaka

Jag älskar gamla kokböcker. Loppis är bästa stället att hitta dessa billigt. I helgen var det just loppis i byns bygdegård. Självklart fyndade jag 7 nya kokböcker för 15:-. En av dem är från 1988 och heter Vår tids mat KAKBOK. När jag bläddrade igenom den nu på morgonen så hittade jag passande nog ett recept på en banankaka, passade perfekt till bananerna på köksbänken som började bli lite för mjuka för att äta.
Jag gjorde kakan i två mindre formar men receptet är till en stor kransform.

Chokladglaserad banankaka
100g smör
4 medelstora välmogna bananer
1 dl vispgrädde
3 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker/fröna ur 1 vaniljstång
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
100 g choklad Marabous Orient (dadel och pistage)
2 msk vatten
2 dl florsocker
1 msk rumsvarmt smör

Gör så här
Värm ugnen till 180°c
Smörj och bröa en kransform.
Smält smöret.
Skala bananerna och mosa dem med en gaffel, blanda med grädden.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i vaniljsockret/vaniljfröna.
Blanda mjöl och bakpulver i en skål och rör ner tillsammans med det smälta smöret i äggblandningen.
Blanda sist i bananmoset.
Häll smeten i formen och jämna till ytan.
Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 1 timme och 15 minuter ( 40 minuter om du delar smeten i två)
Smält chokladen i vattenbad eller i micro.
Blanda florsocker och vatten till en jämn smet.
Häll i smeten lite i taget i den smälta chokladen.
Blanda i smör och rör om tills allt är blandat.
Bred glasyren över kakan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar