söndag 16 oktober 2011

Finalen är avgjord

Nu så är jag hemma igen och har hunnit slappna av och fundera igenom dagen. Jag har haft så fantastiskt roligt. Mina motståndare var otroligt härliga människor och vinnaren, Anna-Eva Andersen var helt klart en värdig vinnare.
Vilken helg vi har haft. Det började igår, lördag med att vi träffades och fick se ingrediensbordet och den hemliga lådan som innehöll passionsfrukt.
Kvällen gick åt till att planera och fundera, lägga upp tidschema och förberedelselista.
Efter en god hotellfrukost var det dags att ta oss till Nordiska museet och börja mäta upp ingredienser, hacka choklad och passera passionsfrukt.
Tävling drog igång med första gruppen som bestod av Sandra, Anders och Erika. Under tiden fick vi andra tre, jag, Lisa och Anna-Eva servera domarna våra chokladbidrag som vi hade med hemifrån.
När deras timma hade gått var det dags för oss i grupp två. Det var så kul att stå där på scen inför alla människor och baka. Alla fantastiska kockelever som hjälpte oss med allt vi behövde, diskning, ugnskoll, redskap, ja allt. Tips och uppmuntran från tävlingsledningen och framför allt Tony Olsson som hjälpte oss på scen. Konferenciern Anders Kraft fanns med på scen och höll publiken informerad om vad vi tävlande gjorde, ställe frågor till oss och gjorde att man kände sig bekväm med att ha filmkameror riktade mot sig.
Undertiden vi bakade så fick domarna smaka båda första gruppens nybakade bidrag och deras medtagna bakverk.
När vår timme var över så fick de något mätta domarna provsmaka det vi hade bakat.
Sen var det väntan på att domarna skulle välja en vinnare och tillslut så vart det prisutdelning.
Jag kom på 5:e plats och jag är så nöjd för alla var så bra och det var hårt motstånd.

Mitt bidrag var en chokladgömma med tranbärskräm. Dessa finns med på denna bild. Här har vi mätt upp allt och första gruppen är igång och bakar.


Mina ingredienser som jag valde.


Kaoset hemma när allt ska packas med.


Bakom scen, Gustav Vasa vakade över oss. Tävlingen hölls vid huvudentrén.



Sist men inte minst. Mitt bakverk som jag bakade på scen. Chokladkaka med kardemumma. Fylld med mascarponekräm med vit choklad och dadlar. Uppe på en chokladglasyr med passionsfrukt.







4 kommentarer:

  1. Tänk vilken resa du har gjort, från en melon cheesecake till att stå i finial och baka på sen!
    Grattis till 5:e platsen! :-D

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för en härlig final! Det var kul! Ditt bidrag var ett av de få jag smakade! Hör och häpna, jag glömde smaka på mitt eget! Haha! Men det var jättegott! Mums! Ha det så fint! Kram Sandra!!!

    SvaraRadera
  3. va pirrigt de måste ha vatt,ser ut så som ni hade kul

    SvaraRadera
  4. Tack Lina!

    Sandra: Tack själv! Kul att du gillade det, du skulle ha gjort flera portioner så att vi kunde ha testat ditt bidrag också. Kram

    Smulan: Vi hade det fantastiskt roligt, Man blev så väl omhändertagen att man bara njöt (okej lite nervöst var det)!

    SvaraRadera