torsdag 27 oktober 2011

MMF

Idag börjar förberedelserna av helgens tårta.
Jag har just gjort klart en dubbel sats Marshmallowsfondant. Då passade jag på att ta lite bilder på hur jag gör det.
Det finns alla möjliga pastafärger, hushållsfärger, karamellfärger och pulverfärger att köpa. Jag brukar hålla mig till grundfärgerna och sedan blanda hejvilt (nja, färgläran från skolan sitter i fortfarande) för att få fram just den färgen jag vill ha. Man får tänka på att göra färgen lite starkare än vad man vill ha slutresultatet eftersom florsockret ljusar upp den.
I alla fall, när jag har smält koksfett, marshmallows och vatten i micron så pytsar jag upp blandningen i olika skålar för att färga den. I detta fall orange, turkos, vit och brun. Därefter blandar jag i färgen lite i taget tills jag får den nyans jag vill ha.
Jag lägger florsocker direkt på bänken och gör en grop i det där jag häller marshmallowsblandningen. Om marshmallowsen har hunnit blivit gummiaktig så kör den på nytt några sekunder i micron.
Sen är det bara till att blanda och knåda, se till att alltid ha florsocker mellan händerna och den kladdiga blandningen. Annars fastnar till slut allt på händerna . Det är bättre att tvätta bort kladdet från händerna och sedan fortsätta. Massan ska vara lite klibbig, men inte fastna på händerna när den är klar. Lägg massan i plastfolie, dubbelt lager och sist i en plastpåse. Låt Fondanten vila i minst 2 timmar innan du börjar jobba med den. Jag låter den alltid vila över natten. Är den för hårt så kör den i micron några sekunder och knåda, knåda, knåda.  Fondanten håller i 2 veckor i kylskåp.








Här är receptet jag använder mig av:
http://www.annsann.com/2010/05/21/marshmallowsfondant/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar