tisdag 26 juli 2011

Babyhome Xtreet Emotion, Veras nya vagn

Då vi ska ut och resa så har det blivit lite rotation i barnvagnsparken här hemma. Jag har sålt iväg en Graco mirage med babyskydd, köpt en Urban Jungle som såldes inom en vecka. Nu har det istället införskaffats en Babyhome Xtreet Emotion. Bara namnet gör en svimfärdig....
I alla fall så ville vi ha en smidig vagn att ta med på semestern och tanken var först att vi skulle köpa en paraplysulky. Men när vi kollade runt på dessa vagnar så drog vi öronen åt oss. Vingliga, hjulen wobblade, kändes klena, tog stor plats ihopfällda och ja vi (mest jag) kände oss missnöjda.
Då dök två nya kandidater upp Baby Jogger city mini och Babyhome Xtreet Emotion.
Baby Jogger är ett vanligt märke som har en super enkel Quick fold lösning. Men själv vagnen  är ganska bred men ändå kändes det som om den skulle välta i svängarna. Varukorgen är liten och svåråtkomlig.
Babyhome Xtreet Emotion har inlines-hjul och rullar smidigt trots de små hjulen.  Men största fördelen är att den endast vägen 5,5 kg, har stor (jaja, allt är relativt) varukorg som är lättåtkomlig. Dessutom ingick en väska i köpet som kan användas att dra vagnen i, då med bakhjulen som sticker ut ur väskan eller som ryggsäck. Detta gör ju att man kan ta vagnen på ryggen och cykla dit man ska t ex.
Nackdelen är att den har inte helt plant liggläge eller rättsuppstående sittläge. Men Vera verkade tycka att det var okej att halv ligga, det brukar hon kaska ner så hon gör i sin Teutonia Fun ändå.
Regnskydd och myggnät fäster man med en dragkedja på suffletten och tryckknappar och kardborre runt sitsen.
Avtagbara hjul och framhjulen kan man låsa i fast läge. Jag tror jag har hittat hur man tar loss klädseln. Den verkar sitta i en skena på chassit. Får återkomma om det när lortgrisen har varit i farten.
Jag hoppas att vi kommer att bli nöjda med vagnen, för jag får nog inte byta några fler gånger för maken... eller???










5 kommentarer:

  1. Både praktisk och snygg, du :)

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag planerar att köpa denna vagn och hittade din blogg genom Google-sökning. Det jag undrar är om du fortfarande är lika nöjd med vagnen nu ett år senare? Är det ett problem att sittläget inte är helt rakt? Vi planerar att ha den som både resvagn och till/från dagis och undrar därför om den även fungerar vintertid om det inte är alltför mycket snö?

    Hälsningar

    Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!

      Vi är fortfarande nöjda med vagnen. Den har följt med på både flygresor och kryssningar. På kryssningarna har vi kunnat lägga vagnen under sängarna, så lite plats tar den.

      Ang sittläget så tycker jag att det är konstigt att det inte är mer upprätt, men jag har löst det genom att knyta upp ryggstödet med ett tunt rep. Jag kan ta en bild imorgon.

      Eftersom hjulen är små och "hårda" så skumpar det väldigt när man går på kullerstensgator. Den blir då lite svårstyrd, men det löses genom att låsa hjulen i fast läge.
      Vintertid har vi haft vagnen i stadsmiljö där oftast gatorna är uppvärmda. Men vi har inte upplevt det som något problem med snön, det går ju som sagt att låsa framhjulen för att underlätta.

      Hoppas att jag har gett dig svar på dina frågor.
      /Elin

      Radera
  3. Ett stort tack för ditt svar! Har nu beställt en röd och hoppas att vi blir lika nöjda som ni är:)

    /Marie

    SvaraRadera