fredag 8 juli 2011

Kaffemuffins

Det har blivit lite lite bakande den här veckan då jag har tillbringat mycket tid med lillponnyn som åkt på fång igen. Dessutom verkar han ha fått en släng bronkit, kul kul..... Nu är det boxvila i 10 dagar som gäller. Vi ska försöka bygga i ordning ett vindskydd och göra en 3x3m hage i sommarhagen till honom så han får vara ute i friska luften. Jag var och hämtade ut 3 olika sorters medicin till honom som han ska ha varje dag, varav två ska han få två gånger om dagen. Tur att semestern är sen i år....

Men men jag hade en burk crème fraishe som jag ville bli av med och hittade ett muffinsrecept med det. Kaffesmak fick det bli och så skickades dessa med till min mans jobb, för "datanissar" pimplar ju kaffe hela dagarna....


24 st
120g mjöl
117g socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
80 g solrosolja
1 stort ägg
120 g mjölk
1 shotsglas starktkaffe
1 tsk vaniljsocker
140g crème fraiche
100g grovt hackad vit choklad

Sätt ugnen på 180°c
Blanda alla torra ingredienser
Vispa ihop ägg, olja, mjölk, crème fraish och kaffe.
Rör ned de torra ingredienserna och chokladen.
Fördela smeten i muffinsformar i en muffinsplåt.
Grädda i 13-15 minuter.
Låt svalna på galler.

Topping
100g vit choklad
2 msk hett starkt kaffe
2-3 dl florsocker
riven mörk choklad

Häll kaffet över  den vita chokladen och rör tills chokladen har smällt.
Rör i florsockret tills du får en lagom tjock glasyr. Bred ut över muffinsarna och strö över den rivan chokladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar