måndag 3 januari 2011

Halmpellets

Jag har nästan alltid haft mina hästar uppstallade på torvbädd. Men efter förra årets kallas vinter då torvbalarna var genomfrysta och vi fick ta in dem i pannrummet ett dygn innan vi kunde lägga in nytt till hästarna så fick jag nog. Så jag började se mig om efter andra alternativ.
Halm gick bort då det tar på tok för stor plats att förvara och gödselstacken växer ohyggligt.
Spån har vi drygat ut med i början av denna vinter, men det är inte så uppskattat av bonden som hämta gödsel då de tar lång tid innan det förmultnar.
Valet blev stället halmpellets. Det är halm som har malts ner och pressats till pellets. När hästen trampar sönder pelletsen så blir det en mjuk bädd.
Jag köpte halmpellets av märket Tunhempellet.
Det går åt ungefär en säck per kvm box, så vi började fylla upp 10 säckar i Tarzans box och 5 i Lordis. Därefter skulle man fukta pelletsen med ca 1 kanna vatten för att själva isärfallandet skulle börja. Detta gav inget resultat  utan när hästarna kom in i boxarna så trodde i alla fall Tarzan att han hade kommit till himmelriket! "Pellets i hela boxen, här gäller det att moffa....." Han rörde varken hö eller betfor utan gick helt upp i att sluka "vårt misstag". Men han insåg någon gång under kvällen att det var något som inte stämde och gick över till den vanliga maten.
Varje dag har fler pellets blivit söndertrampade och det blir bara mer och mer bädd i boxarna. Lätt att mocka då halmkrosset bara åker igenom grepen. Urinen bildar klumpar som på ett magiskt sätt kommer upp på ytan varannan dag ungefär, så jag slipper stå och gräva som i torv och spån.
Vi är så nöjda och kan bara rekommendera att byta till halmpellets!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar