måndag 21 november 2011

Det ultimata lussebullsreceptet

Lussebullar, lussekatter, saffransbullar...kärt barn har många namn. Jag har ett fantastiskt recept som jag använder mig av. Sen varierar jag utseendet och innehållet. Årets första lussebullar fick bli snurror fyllda med mandelmassa.

Det ultimata lussebullsreceptet

Ingredienser
* 50 g jäst för söta degar (1 paket)
* 150 g riktigt smör
* 5 dl gammeldags mjölk
* 250 g Kesella gourmet (10%)
* 2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
* 2 dl vit baksirap
* 1/2 tsk salt
* drygt 18 dl vetemjöl
* 3 tsk bakpulver
* flagad mandel
* ägg till pensling

Fyllning
150 g rumstempererat smör
500 g mandelmassa


Gör så här:

Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Gör fyllningen.
Vispa smör och mandelmassa till en jämn smet.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Dela degen i två och kavla ut till rektanglar. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär 2 cm tjocka skivor och lägg i bullformar på plåtar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Pensla bullarna med ihopvispat ägg och strö på flagad mandel. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat.

1 kommentar:

  1. Exakt såna bullar ska jag också göra sen :D tycker de "vanliga" med bara russin blir så vanliga och tråkiga (även om de också är ruskigt goda. Jag gillar saffran jag så det kommer att bli saffransbiscottis också :d

    SvaraRadera