söndag 27 november 2011

Pumpamuffins med lönnsirapsmörkräm

Under gårdagen satt min man och surfade runt på amerikanska bloggar och hittade en lista över topp 10-listan över sydstats-matbloggar. Den ledde oss till bloggen A southern Grace där vi möttes av något som såg himmelsk gott ut. En pumpamuffins med smörkräm smaksatt med lönnsirap. Jag var bara tvungen att testa detta recept idag. Amerikanska recept är oftast gjorda med måtten cups och oz. Så jag har räknat om till gram för att göra det enklare om ni vill testa att baka ni med. Muffinsen innehåller pumpapuré, som finns färdig i välsorterade livsmedelsbutiker, men jag gjorde egen och det receptet finns här. Nästa gång ska jag testa att ha lönnsirap i marängsmörkräm, för den tycker jag är lenare i smaken.



Pumpamuffins med lönnsirapsmörkräm
36 st

Ingredienser
350 g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
2 tsk malen kanel
1 tsk ingefära
1/4 tsk mald nejlika
150 g mörkt muscovadosocker
150 g strösocker
200 g smält och svalnat smör
4 stora ägg, lätt vispade
450 g pumpapuré

Gör så här
Värm ugnen till 190° C.
Blanda samman mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt, nejlika, ingefära och kanel i en liten skål.
Vispa samman smör, muscovadosocker, strösocker och ägg. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda.
Blanda därefter i pumpapurén.
Fyll muffinsformar som står i en muffinsplåt och grädda mitt i ugnen ca 11-13 minuter.
Låt svalna på ett galler.








Smörkräm med lönnsirap
till 36 muffins

Ingredienser
150 g smör, rumstempererad
6-8 msk lönnsirap, rumstempererad
6-8 msk mjölk, rumstempererad
1,5-1,7 l florsocker, siktad

Gör så här
Vispa smöret krämigt med en elvisp i några minuter.
Tillsätt lönnsirap och mjölk, vispa med elvisp tills det blir en mjuk kräm. I början såg det ut som allt skar sig, men jag bara fortsatte att vispa.
Tillsätt florsockret lite i taget tills du får den konsistens du vill ha.
Spritsa på smörkrämen på muffinsen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar