tisdag 17 januari 2012

Ambrosiakaka

Apelsiner har en tendens att hamna längst in och längst ner i min kyl. Konstigt för det är ju så gott med färskpressad apelsinjuice.
Men idag tittade en apelsin så vädjande på mig att jag bara var tvungen att använda den, ambrosiakaka fick det bli. Tur att citronen också var villig att flytta på sig, fast jag har för mig att den egentligen ska ingå i någon av veckans maträtter..... men det löser sig!



Ambrosiakaka
Till en liten långpanna eller rund springform.

Ingredienser
200 g rumstempererat smör
1 ¾ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
3 ägg
4 ¼ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 citron
1 apelsin
3-5 dl florsocker

Gör så här
Värm ugnen till 200° C.
Rör smöret vitt.
Tillsätt socker, vaniljsocker, salt och ägg i omgångar.
Blanda mjöl och bakpulver.
Riv skalet på citronen och pressa den.
Rör ner mjölet blandat med citronskal och -saft i smörsmeten.
Smörj långpannan eller springformen väl med smör.
Bred ut smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 20 minuter.
Riv skalet på apelsinen och pressa den.
Rör florsocker och apelsinsaft till en smidig glasyr.
Bred ut glasyren på den varma kakan och låt låt glasyren stelna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar