tisdag 15 mars 2011

Broccolisoppa

Jag hade lagat för lite mat igår kväll så det räckte inte till matlåda för mig. Pasta med soltorkade tomater, vitlöksklyftor, oliver, spenat och mozzarella.
Så jag fick ställa mig och koka ihop en soppa. Jag hade färsk broccoli i kylen så valet var givet; Broccolisoppa med vitlökscremé fraishe.



Broccolisoppa med vitlökscremé fraishe 4 port
8 dl vatten
2 tsk salt
500 g broccoli i buketter och skivad stjälk
1 tsk grönsaksbuljongpulver

2 dl lätt cremé fraishe
1 liten vitlöksklyfta
hackad persilja och timjan

Koka upp vatten. Häll i salt och broccoli, lägg på lock och låt sjuda i 10 minuter. Lyft över broccolin med en hålslev till matberedare eller mixer med lite av kokvattnet. Spara resten av vattnet. Mixa broccolin tills den är slät. Häll gradvis ner resten av kokvattnet i matberedaren medan den är igång. Häll tillbaka i kastrullen och rör ner buljong.

Rör ihop cremé fraishe med pressad vitlök och örterna.
Servera soppan med en klick cremé fraishe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar