onsdag 9 mars 2011

små pajer

Imorgon är det träff med BMMB och jag ska ta med pajer till lunch. Men eftersom vi är 5 st så kände jag att det blev roligare med flera smaker, så BM fick välja vilka smaker de gillade. Jag fick tillslut ihop 4 sorters pajer. Men det kändes onödigt att göra stora av så många så därför blev det i portionsformar.

Överst Tacopaj och Kräftstjärtspaj, Nederst Västerbottenostpaj och Kalkon och kantarellpaj med rucola.

Pajdeg

5 dl siktat dinkelmjöl
150 g kylskåpskallt smör
1,5 dl lätt Kesella

Blanda samman mjöl och smör i en matberedare. Tillsätt Kesella och kör snabbt ihop till en deg.
Tryck ut i aluminiumformar eller i muffinsplåt. Låt stå kallt i 20 minuter.

Tacofyllning
400g ekologisk nötfärs
1 påse tacokryddmix + vatten
1 burk majs
Tacosås
Creme fraiche
Riven ost

Stek nötfärsen, blanda i kryddmix, vatten och majs. Låt puttra ihop.
Lägg i pajformarna klicka på creme fraiche blandad med tacosås.
Strö på osten.
Grädda mitt i ugnen 14 minuter på 225°c


Kräftstjärtsfyllning
250 g kräftstjärtar
2 ägg
1,5 dl mjölk
dill, salt och svartpeppar

Lägg kräftstjärtarna i pajformerna vispa ihop äggstanningen med dill, salt och svartpeppar. Häll över kräftorna.
Grädda mitt i ugnen 14 minuter på 225°c

Västerbottenostfyllning
4 dl riven västerbottenost
4 ägg
2,5 dl matlagningsgrädde
salt och svartpeppar

Vispa ihop alla ingredienser och häll i pajfornarna.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter på 200°c.

Kalkon- och kantarellpaj med Rucola
100 g torkade kantareller/eller motsvarande mängd färska.
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
30 g rucola
100 g skivad kalkon
salt
3 ägg
2 dl mjölk
salt och svartpeppar
Riven ost

Hacka lök, vitlök och kantareller.
Fräs lök, vitlök och kantareller i en stekpanna. Smaka av med salt. Blanda i kalkon och grovhackad rucola mot slutet.
Lägg i pajformarna. Blanda ihop äggstanningen och häll på kantarellerna. Strö på ost.
Grädda mitt i ugnen 14 minuter på 225°c

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar