fredag 4 mars 2011

Plommonspäckad fläskkarré

Jag hittade en fläskkarré i frysen i morse som fick bli kvällens mat. När den väl hade tinat så la jag den i en marinad i två timmar. Under tiden lagade jag potatisgratäng i portionsformar.
Därefter stack jag hål i karrén och fyllde på med katrinplommon och så in i ugnen på 175°c ca 1 1/2 timme, innertemperatur 85°c. Efter halva tiden så la jag i resten av katrinplommonen i ugnsformen och la folie på köttet.När köttet var klart la jag över det i folie och så fick det vila till sig i 15 minuter innan det skars upp.
Skyn som blev hällde jag ner i matlagningsgrädde tillsammans med de hackade katrinplommonen och en buljongtärning och lät koka ihop.




Recept 4 pers
1,5 kg fläskkarré utan ben
1/2 påse katrinplommon

Marinad:
1 tsk  salt
1 msk  soja
1 msk  olja
1 msk  ingefära
1 msk  honung
1 krm  svartpeppar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar