fredag 18 mars 2011

Testar nytt

Idag fick jag en idé om att baka muffins utan matfett. Så jag testade att ha i kesella istället. Det blev inte som jag hade tänkt mig. Smakade som muffins, såg ut som muffins men hade inte konsistensen av muffins. Aningens gummiaktiga blev de. Men goda ändå. Jag tänker inte ens ge er receptet....


Till kvällsmat så fick Alice välja ingredienser, jag gillar utmaningar. Men idag blev det enkelt. Det hon plockade fram ur skafferiet var: Vita bönor i tomatsås, krossade tomater med chili, majs, tortillachips och kondenserad mjölk. Vi skippade mjölken och gjorde en texmexgryta med picnicbog och egengjord tacokrydda.

1 msk chilipulver
1/2 msk chiliflingor
1 msk lökpulver
1msk vitlökspulver
1 msk spiskummin
1 msk salt
1 msk oregano
1/2 msk svartpeppar, malen

Vera fick också testa något nytt, plockmat. Vi har tröttnat på att försöka truga i henne puré som hon bara får kväljningar av och vägrar öppna munnen för. Så nu testar vi babyledweaning. Det går alltså ut på att barnet får plocka i sig maten själv. På så sett får barnet utforska matens smak och riktiga konsistens på ett mera naturligt sätt. Idag fick Vera testa kokta morotsstavar och ugnsbakade potatisstavar. Det verkade gå hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar